Kennis Transport & Logistics BV

Officieel zijn Jan en Tobias alweer de derde en vierde generatie ondernemers binnen het bedrijf. Al begon het oorspronkelijk met aardappelen. Jan Kennis: “In 1926 begon mijn opa met een aardappelhandel. Toen hij in de oorlog overleed, ging die handel naar zijn twee zoons en zijn kruidenierswinkel ging naar zijn twee dochters. Mijn oom stapte al snel uit de aardappelhandel en mijn vader zette het bedrijf alleen voort. Hij had één grote klant: het Belgische leger. Natuurlijk ben je heel kwetsbaar als je maar één grote klant hebt en dat bleek ook wel toen de Belgische minister vond dat de aardappelen voor het leger voortaan uit eigen land moesten komen. Mijn vader moest iets anders verzinnen en op dat moment kwam de veiling van Breda op z’n pad; ze vroegen hem om veilingproducten te gaan vervoeren. Mijn vader had twee vrachtwagens voor de aardappelhandel en die ging hij toen gebruiken voor groente- en fruittransport.” Jan Kennis ging in 1973 in het bedrijf van zijn vader werken en in 1986 nam hij de aandelen over: “Mijn vader heeft de zaken altijd professioneel aangepakt, maar toen ik de baas werd heb ik het een en ander wel anders aangepakt. Ik vond dat we ons moesten specialiseren en vanaf dat moment richtten we ons op het wegtransport op Frankrijk. Het bleek een succes.” Alles kwam in een stroomversnelling terecht en in 1990 verhuisde Kennis Transport van Zundert naar Logistiek Centrum Hazeldonk in Breda.

Logistiek Centrum Hazeldonk
Inmiddels is het bedrijf nog een keer verhuisd binnen Hazeldonk. De oude locatie is omgebouwd naar een warehouse én net over de grens bij Meer in België is er vorig jaar nog een warehouse bijgekomen. Op dit moment werken er 130 mensen bij Kennis Transport en zij verzorgen zo’n 100.000 zendingen per jaar. Tobias Kennis: “We hebben nu zo’n 65 eigen vrachtwagens, maar binnen één à twee jaar zullen dat zo’n 100 vrachtwagens zijn. Die omvang en groei is overigens geen doelstelling, maar we pakken alles aan wat op ons pad komt.” Tobias is in 1990 in het bedrijf van zijn vader komen werken en veertien jaar later nam hij de helft van de aandelen over.

Controleren op kauwgom
Tobias: “We proberen eigenlijk in alles voorop te kopen, ook als er nieuwe certificeringen zijn. Zo zijn we ISO09000-2001 en HACCP gecertificeerd. Dat zegt echt iets. Als je in deze wereld zit, weet je dat je deze certificaten niet zomaar krijgt én houdt. We moeten ons elke dag weer aan strenge eisen houden. HACCP is een certificaat voor de voedselveiligheid. Klanten uit de voedingsmiddelenindustrie eisen dus van ons dat wij dit certificaat hebben; het vertelt ze dat wij een goede, betrouwbare partij zijn voor hun vervoer. Maar een voorbeeld van wat dit certificaat voor ons inhoudt… Gemiddeld krijgen we één keer per maand controle, ook onaangekondigd. We moeten dan al onze administratie kunnen laten zien én ze bekijken werkelijk alles. Bij ons warehouse worden zelfs de prullenbakken gecontroleerd op kauwgom en snoeppapiertjes. We moeten dus continu alert zijn op de voedselveiligheid en inmiddels zit het ook helemaal in het DNA van onze mensen.”

Lean & green bezig
De certificeringen kosten aardig wat tijd en energie, maar Kennis Transport investeert er bewust in: “We willen een hoogwaardig transportbedrijf zijn en dat moet je je klanten kunnen laten zien. De verschillende certificaten helpen ons dus ook om ons bedrijf op de kaart te zetten; ze zijn commercieel interessant. In 2012 kregen we een Lean & Green Award. Dit houdt in dat we in vijf jaar tijd gaan voor een reductie van minimaal 20% minder CO2-uitstoot. Dat is een aardige uitdaging, maar we willen zelf graag maatschappelijk bezig zijn. Het grote publiek ziet vrachtwagens als vervuilers en we gaan natuurlijk liever voor een positiever imago.”

Efficiënter vervoeren
Maar wat vervoert Kennis Transport nu precies? Jan: “In onze drie warehouses in Meer en Breda worden vooral grondstoffen voor de voedingsmiddelenindustrie en consumentenartikelen opgeslagen. Bij het transport gaat het om eigenlijk alles wat in huifauto’s en kastenauto’s past. De huifauto’s met zeil zijn geschikt voor gemakkelijk en snel laden en lossen via de zijkant en de stevige kastenauto’s zijn geschikt voor het veilig vervoeren van diefstalgevoelige goederen. Omdat we zo flexibel mogelijk willen werken en de capaciteit van onze wagens zo optimaal mogelijk willen gebruiken, hebben we zelf nog een tussenvariant ontwikkeld: een huifwagen met aan de zijkanten deuren die op slot kunnen. Deze wagen is geschikt voor het vervoer van diefstalgevoelige artikelen én artikelen die via de grote zijden geladen en gelost worden. Ideaal voor ons groupage transport. We kunnen dus ladingen combineren, de wagen beter vullen én ook sneller een lading voor de reis terug inplannen. Dit zorgt dus voor een efficiënter vervoer en lagere kosten.”

Patent op Beaver Tail
Naast deze eigen ontwikkeling heeft Kennis nog een innovatie op vrachtwagengebied: “We hebben de Beaver Tail ontwikkeld voor objecten waar wielen onder zitten. Denk aan tractoren, landbouwmachines, auto’s, heftrucks en hoogwerkers. Voorheen werden deze voertuigen vooral vervoerd in diepladers. Het nadeel daarvan: diepladers zijn open, er kunnen geen andere goederen mee en je moet vaak zonder vracht weer terugrijden. De Beaver Tail is een gesloten vrachtwagen, dus je lading komt schoon en droog over. Naast de voertuigen kun je er ook andere ladingen mee vervoeren én dankzij de staart die uitschuift en naar beneden kantelt, rijd je de voertuigen gemakkelijk naar binnen en buiten. Het was een gat in de markt en ik ben blij dat we het patent goed hebben geregeld.”

Volle vrachtwagens
Sinds eind 2012 rijden de eerste Beaver Tails op de weg. Jan: “Omdat we zien dat deze oplossing zo succesvol is in Frankrijk, gaan we ook samenwerkingsverbanden aan met andere gespecialiseerde vervoerders in Europa. In Engeland, Italië en Duitsland zijn er bijvoorbeeld al heel veel producten die geschikt zijn voor vervoer via deze vrachtwagen. Hoe voller de vrachtwagen, hoe beter. En hoe meer zendingen we hebben, hoe gemakkelijker we ze kunnen combineren en hoe voller onze wagens zijn.” “Natuurlijk vraagt dit wel het nodige van onze planning. We hebben zes man op de planning zitten en die hebben met heel veel rekening te houden: gewichten, milieuzones, openingstijden klanten, wetgeving, het rijtuigenbesluit… Bij Kennis Transport ligt een goede automatisering onder de plannen. Dankzij ons geavanceerd systeem kunnen we allerlei selecties maken die de planning vergemakkelijken. Deze moderne mogelijkheden zijn cruciaal voor ons bedrijf; ze dragen direct bij aan onze efficiëntie. De marges zijn klein in de transprtbranche, dus we moeten enorm op de kosten letten.”

Groei door overnames
Kennis Transport loopt dus voorop, om zo efficiënt mogelijk te werken en gebruik te maken van nieuwe kansen. Tobias: “Ik zei het al eerder… We groeien niet om alleen maar snel groot te worden. We zijn alert op kansen en als er iets interessants voorbij komt, pakken we het aan. Zelf zie ik bijvoorbeeld nog volop kansen in overnames en innovaties, maar het moet wel te managen zijn. Je moet de boel in de hand kunnen houden. We willen dus wel een groei, maar dan gefaseerd en gecontroleerd. Verder is het heel belangrijk dat de je als ondernemer goede mensen om je heen hebt, met de juiste capaciteiten.” Jan: “We nemen onze mensen serieus. Zo vragen we ook actief aan onze chauffeurs om na te denken over betere oplossingen. We houden van mensen die meedenken en de koe bij de horens vatten. Paul de Ridder, onze nieuwe sales manager, is een goed voorbeeld van iemand die heel enthousiast meedenkt én die voor aardig wat Eureka-momenten zorgt.”

Financiële en fiscale vraagstukken
Dit meedenken geldt niet alleen voor het personeel, Jan en Tobias verwachten dat ook van hun externe partners: “We hebben door onze groei en innovaties heel veel vraagstukken, ook op financieel en fiscaal gebied. HLB is voor ons dan ook erg belangrijk als leverancier van financiële oplossingen. HLB heeft de specialisten in huis die wij nodig hebben én kon telkens met ons meegroeien. Met alles wat we al hebben gedaan en met alle plannen die we nog hebben… dan is die jaarrekening nog het minst belangrijk. Dat kunnen andere kantoren ook, maar dat proactief meedenken niet.” Jan Kennis: “Volgens de planning draag ik het bedrijf over drie jaar helemaal over, maar als ik zie wat we nu allemaal nog voor ogen hebben… Ik leef nog helemaal niet naar mijn pensioen toe. Ik ben nog steeds vol met de toekomst bezig en ik heb nog zo’n zin in allerlei uitdagingen. De wereld van de transport staat nog lang niet stil.”

Dit artikel stond in de november editie van HLB SHIFT 2014.

Ondernemers, net als u

  • Daily Fresh

    Daily Fresh

    De filosofie achter Daily Fresh Food is even doeltreffend als eenvoudig. Neem drie bedrijven die elk op hun terrein bewezen hebben wat ze waard zijn…Lees verder

    Lees verder
  • Sligro

    Sligro

    In 2008 nam Abel Slippens als chief executive officer afscheid van Sligro, totaalgroothandel voor foodprofessionals…Lees verder

    Lees verder

Magazine HLB SHIFT

Twee keer per jaar brengen wij het magazine SHIFT uit. SHIFT staat vol met mooie klantverhalen, praktische ondernemerstips, leuke colums en nog veel meer. Lees verder en download de uitgaves. Lees verder

Lees verder