Huismerk Energie

Huismerk Energie is een jonge energieonderneming van ondernemers die in de crisistijd een florerend bedrijf hebben gebouwd vanuit hun passie, ambitie en professionaliteit. Loek Otters en Peter den Biesen willen heel bewust en actief een bijdrage leveren aan werkgelegenheid, duurzaamheid en rendement. En dat lukt ze heel goed met hun snelgroeiende bedrijf dat met een nieuwe frisse kijk energielevering weer persoonlijk maakt voor zowel klanten als lokale, ondernemende energiepartners. “Wij vinden het belangrijk te weten waar de energie vandaan komt. Bovendien willen we een bijdrage leveren aan een duurzame energievoorziening. Zo willen we dat de lokale groene energieproductie flink toeneemt. Dankzij onze jarenlange ervaring in de energiesector weten we ‘uit welke hoek de wind waait’. Ons doel is het realiseren van een betrouwbaar en klantvriendelijk energiebedrijf. Wij zijn ervan overtuigd dat met een onafhankelijke aanpak en een klein professioneel team, de energielevering groener, goedkoper én persoonlijker kan.”

Officieel energieleverancier
Loek Otters: “Eigenlijk is het idee achter Huismerk Energie al zo’n tien jaar geleden ontstaan. We werkten toen alle twee voor een andere energieleverancier en zagen allerlei mogelijkheden door openbreken van de markt. Vervolgens kwamen we elkaar jaren later weer tegen en eigenlijk heeft het zo moeten zijn. Inmiddels zijn we alweer bijna twee jaar energieondernemers. De vergunning van het Ministerie van Economische Zaken hebben we destijds met vlag en wimpel gehaald, ook dankzij de inzet van HLB.” Peter: “Vanaf de start hebben we HLB erbij betrokken. Loek had al eerder zaken gedaan met Eddy van Hugten, partner bij HLB Van Daal & Partners en er was gewoon een goede klik. HLB heeft echt als partner opgetreden; het is ook niet ‘zomaar’ een administratiekantoor.”

Lokaal ondernemerschap
Peter: “We zijn als een raket gestart met meerdere trappen. Hoeveel weten we nog niet, want we gaan steeds harder vliegen. Zo is het Innovatie- en Investeringsfonds Gelderland al bij ons ingestapt als aandeelhouder en hebben we inmiddels zo’n 10.000 particuliere klanten. En daar komen de zakelijke klanten dan natuurlijk nog bij.” Loek: “We vinden het belangrijk dat energie niet alleen voorbehouden blijft aan grote bedrijven; als ondernemers geven we juist graag een injectie aan lokaal ondernemerschap. Klein is het nieuwe groot. Wij zijn groot in duurzame oplossingen, lokale initiatieven en persoonlijke aandacht. We noemen ons niet voor niets het ‘huismerk’. Dat staat voor een beter product voor minder geld. Dus én groen én goedkoop én goed.”

Groen uit de omgeving
Loek: “De groene kant, dat zijn de leveranciers van groene energie uit de omgeving. We ondersteunen lokale energie-initiatieven met windmolens en zonnepanelen, we doen zaken met de biomassa energiecentrale in Sittard, we werken met een watermolen… Deze lokale aanpak is niet alleen duurzamer, maar ook voordeliger én het steunt de regionale werkgelegenheid.” Peter: “Huismerk Energie levert energie die is opgewekt in Nederland. Met als ambitie dat heel Nederland wordt voorzien van groene energie uit de eigen omgeving. Onze klanten geven we duidelijke en heldere informatie over de herkomst van energie. Op onze website zie je bijvoorbeeld precies van welke windmolens wij energie betrekken.”

Ook voor het MKB
Peter: “Als energieondernemers richten we ons ook op andere bewuste ondernemers. Dat zie je terug in onze service. Steeds meer bedrijven hebben meerdere locaties en dan is het fijn als ze daarvoor één factuur ontvangen. Bij ons kan dat en daarnaast krijgen ze een eigen energiemanager. Via onze site kunnen MKBondernemers het verbruik van de verschillende locaties vergelijken én ze kunnen hun eigen energie inkopen.” Loek: “Zelf energie inkopen voor je bedrijf kan heel interessant zijn. Het ene uur kan namelijk duurder uitvallen dan het andere uur en daar kun je dan heel slim op inspelen met je eigen behoefte. Een voorbeeld: de drukke tijden zijn duurder en ’s nachts is de energie goedkoper. Als je een bakkerij hebt en vooral in de vroege ochtend veel ovens en machines gebruikt, is het interessant om te ‘shoppen’. Maar denk ook eens aan het AZ-stadion, een klant van ons. Als ze een thuiswedstrijd spelen en de lampen gaan aan, gebruiken ze in één keer vijf keer zoveel energie als normaal. Voor dat piekgebruik kunnen we samen slimme oplossingen bedenken.”

Slimmer energieverbruik
Peter: “Voor onze klanten zijn twee dingen belangrijk: weten hoe je energieverbruik in elkaar zit én weten wat dat betekent voor het vraag- & aanbodspel. De markt is heel beweeglijk. Door het wisselend verbruik en door de variatie in het opwekken van de energie. Windmolens en zonnepanelen zijn nu eenmaal afhankelijk van de omstandigheden. Eigenlijk is het een heel dynamische markt.” Loek: “Je kunt denken: stroom is stroom, gas is gas, maar je kunt er ook op een nieuwe manier naar kijken en nadenken over je eigen verbruik. Daar valt nog heel veel winst te behalen. Hoe willen we omgaan met onze omgeving, met de toekomst van ons bedrijf, onze kinderen… We willen de duurzaamheid voor Nederland stimuleren en onze energie niet in het buitenland inkopen. We zijn een nichespeler en juist daardoor minder kwetsbaar. Continuïteit is voor ons belangrijker dan snel scoren. Het doel is dat dit toekomst heeft. We willen daarom ook klanten die bewust voor ons kiezen.”

Dit artikel stond in de november editie van HLB SHIFT 2014.