Frans Beks & Zn. Interieur, Maastricht

Frans Beks & Zn. Interieur is gespecialiseerd in interieuradvies voor woningen en projecten. Het bedrijf is een begrip in Maastricht en omgeving. Eigenaren Rob en Miriam Beks, broer en zus, kregen de liefde voor het vak met de paplepel ingegoten. Vader Frans runde vele jaren een toonaangevend stoffeerdersbedrijf waar Rob en Miriam en hun drie oudere zussen als kind geregeld een handje meehielpen. Rob trad in 1986 bij zijn vader in dienst en leerde er alle facetten van het stoffeerdersvak. In 1990 werd het bedrijf verkocht, waarna Rob en vader Frans er nog enkele jaren werkzaam bleven. In 1998 besloot Rob voor zichzelf te beginnen onder de naam Frans Beks & Zn. Interieur, in samenwerking met zus Nicole. In 2002 kwam zus Miriam als compagnon in de zaak; Nicole deed een stapje terug. Nog steeds is Nicole er overigens werkzaam, evenals neef Carlo. Ook vader Frans (76) is nog af en toe beschikbaar voor hand- en spandiensten. Met recht een familiebedrijf!

Eind juli opende op het beroemde Vrijthof in Maastricht het nieuwe boutiquehotel Le Theatre, waarvoor Frans Beks & Zn. Interieur de gehele stoffering verzorgde. “De sfeer is bijzonder, stijlvol en ook een beetje theatraal, met zwart, rood en goud en onder andere gordijnen in spiegelvelours”, beschrijft Miriam Beks met gepaste trots. “We verzorgden alle raambekleding en vloerbedekkingen, van tapijt tot pvc-vloeren. Het is prachtig geworden!”
Miriam is net zo trots op de resultaten die ze samen met haar broer Rob en hun team realiseert voor particuliere opdrachtgevers. “Juist die combinatie is leuk, het maakt ons werk erg afwisselend.”

Laten zien wat je kunt
Miriam Beks doet haar verhaal vol enthousiasme, maar deelt ook de twijfels die een ondernemer soms bekruipen. “Mijn broer Rob startte in 1998 met dit bedrijf, in 2002 stapte ik in als compagnon.
Mede dankzij de intensieve ondersteuning van onze vader en diens enorme netwerk werd Frans Beks & Zn. Interieur al snel een begrip in Maastricht en omgeving. De zaken gingen voorspoedig. Maar, ik kan me nog precies het moment herinneren dat we geconfronteerd werden met de crisis. Echt, toen de kredietcrisis begon, werd het van de ene op de andere dag stiller. Rob behield vertrouwen, ik maakte me net als vele andere ondernemers ongerust. Gelukkig liepen de zaken heus wel door, maar we zochten toch steun en advies bij Lucien Schreurs die al sinds de start in 1998 onze accountant is. Lucien hield me een spiegel voor en heeft me laten zien dat we er prima voor stonden. En vervolgens: dat het juist in tijden van economisch zwaar weer goed is om te laten zien wat je kunt.”

Groeien tegen de stroom in
Frans Beks & Zn. Interieur waagde de sprong en besloot plannen waar te maken. In augustus 2010 verhuisde het bedrijf naar de huidige locatie, een monumentaal pand waar eerder een bioscoop en later een partycentrum waren gevestigd. Een goede zet, zo bleek, maar de echte ‘redding’ was de stap om interieuradvies bij mensen thuis te gaan verzorgen. Miriam: “Dat ontstond min of meer bij toeval, maar ik vond het zo leuk dat het is uitgegroeid tot een unieke service.

We beginnen met een presentatie in onze winkel, om een indruk te geven van de hoeveelheid mogelijkheden. Rob en ik bezoeken vervolgens samen de klant thuis, om de woning door te lopen, alles op te meten en aan de hand van stalen de gewenste sfeer en stijl te bepalen. Terug op de zaak werk ik meerdere combinaties uit, die ik in een vervolgafspraak aan de klant voorleg. Dat maakt het kiezen veel makkelijker. Want moeten kiezen uit de enorme hoeveelheid stoffen die wij aanbieden, is moeilijk voor een consument. Waar moet je beginnen?” De vernieuwende en persoonlijke aanpak zong zich al snel rond en ook projecten kwamen op het pad van Frans Beks & Zn. Interieur. Inmiddels maakt projectinrichting – in opdracht van met name architecten en bedrijven – zo’n dertig procent van de omzet uit. Waar branchegenoten het zwaar hadden, groeide het familiebedrijf de afgelopen jaren tegen de stroom in.

Belangrijk raadgever
Het Beks-team telt in totaal zeven mensen, Rob en Miriam, zus Nicole en neef Carlo incluis. Geeft het werken met familie nooit eens wrijving? Miriam kijkt ons oprecht verbaasd aan. “Nee, totaal niet. We verschillen heus weleens van mening, maar dat spreken we altijd direct uit. Rob bemoeit zich met ieder aspect van de bedrijfsvoering, maar juist omdat hij mijn broer is, vind ik dat niet erg. We zijn een prima match.” Naast vader Frans is ook Lucien Schreurs al ruim 17 jaar een belangrijk raadgever voor de ondernemers. “Lucien is onze steun en toeverlaat”, stelt Miriam. “Hij heeft me gemotiveerd door te zetten toen de crisis begon en stond ons ook op andere momenten met raad en daad bij. Bijvoorbeeld toen ik door een ziekenhuisopname een tijdje uit de roulatie was. HLB Van Daal & Partners heeft alles direct overgenomen. De administratie, betaling van facturen en salarissen; alles werd keurig geregeld. Het is zo’n enorme geruststelling te weten dat HLB zaken van ons overneemt als het nodig is. Ook voor vragen ten aanzien van fiscaliteit en verzekeringen kan ik altijd een beroep doen op HLB. Ik woon in België en dat brengt voor de meest eenvoudige zaken al vragen met zich mee. Ik stuur alles op naar Lucien en hij regelt het.”

Koerswijziging op toppunt crisis
Lucien Schreurs weet wel te verklaren waarom Rob en Miriam Beks zonder kleerscheuren door de afgelopen jaren heen kwamen. “Het toverwoord is toegevoegde waarde. Dozen schuiven kan iedereen, Beks koos op het toppunt van de crisis voor een koerswijziging. Een nieuwe locatie, meer projecten, een andere manier van werken. Jullie onderscheiden jezelf met een heel goed advies. Je bent nu de grootste van Maastricht en mag de mooiste projecten uitvoeren. Dat is iets om trots op te zijn.” Miriam glimlacht breed: “We zijn er nog!” Lucien Schreurs: “En hóe!”

Actuele trends
Als we in gesprek gaan met een specialist op gebied van interieurinrichting, willen we uiteraard ook weten wat de nieuwste ontwikkelingen zijn. “Interieurtrends worden vaak ontleend aan de mode”, aldus Miriam Beks. “Waarbij trends doorgaans zo’n vijf jaar standhouden. Uiteraard moet je er in onze branche wel voorzichtig mee zijn. Mensen doen met de aankoop van een vloer en raambekleding immers een flinke investering.” Desondanks voorspelt ze een duidelijke omwenteling: “We laten het minimalisme en ook kleuren als taupe en klei-tinten achter ons. Niet dat het niet meer ‘mag’, want het zijn tijdloze en stijlvolle kleuren, maar actueel zijn poederachtige kleuren en nudetinten.
Ook wordt alles weer rijker aangekleed. In plaats van strakke panelen zie ik weer meer stoffen binnen het interieur, zoals vitrages en overgordijnen. Tapijt maakt ook een comeback. Die ontwikkeling past in de wens van mensen om thuis een veilige en fijne plek te creëren.”

Lucien Schreurs, Partner / Accountant, HLB Van Daal & Partners, Maastricht:
De wijze waarop wij Frans Beks & Zn. Interieur ontzorgen, is voor ons de standaard. We investeren in vertrouwensrelaties met onze opdrachtgevers, gaan met elkaar in gesprek en lossen zaken samen op. Omdat ons kantoor in de regio Maastricht is gevestigd, hebben we veelvuldig te maken met activiteiten in België en Duitsland. Dat we deel uitmaken van een sterke landelijke en internationale organisatie biedt daarbij veel voordelen. Alle denkbare specialistische kennis is binnen ons netwerk beschikbaar en we kunnen klanten op slagvaardige wijze helpen. We zijn groot en toch vooral dichtbij. Want als klanten bellen, staan we direct voor ze klaar en doen we wat er moet gebeuren. Of dat nu gaat om het opstellen van een jaarrekening of het voeren van een gesprek met een medewerker.

Frans Beks & Zn. Interieur, Maastricht
www.beksinterieur.nl

Dit artikel stond in HLB Nederland magazine SHIFT - Najaar 2015

Ondernemers, net als u

  • Nijvis

    Nijvis

    William Swinkels vertelt over zijn Nijvis-bedrijven alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Maar, het kweken van paling is geen alledaagse…Lees verder

    Lees verder
  • Tumag BVBA

    Tumag BVBA

    De klanten van Tumag zijn vooral grote multinationals die nieuwe producten op de markt brengen. Deze bedrijven in de pharma-, medical-, verpakkings-,…Lees verder

    Lees verder

Magazine HLB SHIFT

Twee keer per jaar brengen wij het magazine SHIFT uit. SHIFT staat vol met mooie klantverhalen, praktische ondernemerstips, leuke colums en nog veel meer. Lees verder en download de uitgaves. Lees verder

Lees verder