JNV, 's-Hertogenbosch

Digitale architecten veraangenamen leven met techniek.

JNV in ’s-Hertogenbosch realiseert comfortabele woon- en werkomgevingen door de slimme integratie van technische audio-, video-, media-en IT-totaaloplossingen. Als digitale architect ontwerpt en realiseert JNV oplossingen op maat, voor de particuliere en zakelijke markt. Het bedrijf viert dit jaar het 30-jarig bestaan. In 2016 verhuisde JNV naar het huidige bedrijfspand; de laatste details van de ingrijpende verbouwing zijn de afgelopen weken afgerond. Er werken 20 mensen bij JNV: engineers, projectmanagers, programmeurs en monteurs. Daarnaast huurt JNV regelmatig specialisten in.

Met een inspirerend festival wil JNV in september het 30-jarig bedrijfsjubileumvieren. Het nieuwe kantoorpand in de Bossche Maaspoort vormt daarvoor de perfecte entourage; het is een prachtig pand waarin de nieuwste technische hoogstandjes zijn toegepast. Zo treffen we direct bij binnen komst een noviteit: op een transparant beeldscherm in de hal is de JNV-bedrijfspresentatie te zien. Achter het doorzichtige scherm zien we een soort etalage, waarin allerlei objecten te presenteren zijn. “Een dergelijk scherm kun je in uiteenlopende settings toepassen”, vertelt René Vorstenbosch. “Bijvoorbeeld in de horeca, waar je de deur van een koeling voorziet van zo’n scherm. Terwijl het scherm een film toont over bijvoorbeeld lekker en gezond eten, zie je door die beel-den heen een koeling vól verse producten. Of hang zo’n scherm in de etalage van een juwelier, vertoon mooie lifestylebeelden en erachter de nieuwste horloges.”

In de vergaderruimte trekken zogenaamde metamorfosische verlichting en twee grote beeldschermen de aandacht. “Deze verlichting biedt een extra dimensie op wat de meeste mensen kennen”, legt René uit. “Je kunt niet alleen variëren met bijvoorbeeld de lichtsterkte en –warmte, maar ook met de invalshoek en de vorm waarin de tafel en de hele ruimte worden belicht. De beeldschermen zijn beschikbaar voor videoconferences.”
Comfort en functionaliteit
JNV is als geen ander thuis in de wereld van innovatieve techniek. De digitale architecten, zoals het bedrijf zichzelf betitelt, ontwikkelen slimme oplossingen die leven en werken veraangenamen. “We bieden techniek die zorgt voor comfort en functionaliteit”, aldus René. “Daarvoor integreren we audio-, video-, media-, klimaat- en IT-oplossingen. Een voorbeeld? Op de Universiteit Utrecht voorzagen we 350 ruimten van state-of-the-art presentatiefaciliteiten. We realiseerden toepassingen waarmee hoogleraren eenvoudig kunnen inpluggen. Lukt dat toch niet, dan kunnen ze met één druk op de knop assistentie inroepen van hun servicedienst. Indien nodig zijn wij ook direct bereikbaar, we beschikken over een 24/7 servicedienst. Iedere ruimte in de universiteit is enkelvoudig te bedienen, maar is ook centraal te beheersen, afgestemd op lesroosters. Van verwarming, ventilatie en airco tot de verlichting.”

Management buy out
In 1995 trad René Vorstenbosch (46) bij JNV in dienst. Als vierde medewerker kreeg hij de opdracht het bedrijf verder vorm te geven. Dat ging hem goed af; binnen 2,5 jaar was het aantal medewerkers vervijfvoudigd en was de koers verlegd van uitsluitend verhuur naar het ontwerpen van oplossingen. “Al tijdens mijn sollicitatiegesprek was duidelijk dat de oprichter van JNV op termijn een overnamekandidaat zocht. Daar had ik wel interesse in. In 2001 zette ik de stap daadwerkelijk en werd ik via een management buy out eigenaar van JNV.” In de tussenliggende jaren was er al veel veranderd ‣ binnen het bedrijf. Eind jaren ’90 voorzag JNV het eerste woonhuis van slimme, geïntegreerde oplossingen die we tegenwoordig samenvatten onder de noemer ‘domotica’. Al snel volgden meer particuliere opdrachten, in Nederland, België, maar ook uit Zuid-Europa. Inmiddels wordt de orderportefeuille voor zo’n twintig procent gevuld door woningen, veelal in het hoge segment. Daar komen soms de meest luxe en zelfs extravagante opdrachten uit voort. Klanten die op afstand hun zwembad van hun vakantiewoning willen verwarmen, zodat het op temperatuur is wanneer ze arriveren bijvoorbeeld. Accountant Sjack Das: “Wat mij bij is gebleven, is een voorraadartikel op de balans, waarvan ik écht dacht dat er een nul teveel stond. Dat iemand zo’n enorm bedrag aan iets kan uitgeven vond ik bijzonder.” René glimlacht discreet: “Als mensen zeer bemiddeld zijn, is soms niets te gek.” Het bedrijfsleven, overheden en het onderwijs zorgen voor de andere tachtig procent van de omzet. Op de lijst met opdrachtgevers zien we onder meer Tesla, The Jane Antwerp (restaurant van topkok Sergio Herman – red.), Auping en Vanderlande.

Gesprekspartner
Ondernemer René maakte enkele jaren gebruik van de diensten van zijn oom, die een accountantskantoor had in Schijndel. In 2005 nam HLB Van Daal & Partners het kantoor over en zo kwam René in contact met accountant Sjack Das. “Samenwerken met mijn oom was vertrouwd; vakinhoudelijk was hij ook sterk. Maar met de komst van Sjack trof ik een gesprekspartner die dingen vanuit een ondernemersperspectief bekijkt”, aldus René. “Bovendien vind ik het prettig om met een jongere accountant te sparren. In afgelopen tien jaar zijn er in onze branche namelijk enorme stappen gemaakt; innovaties volgen elkaar razendsnel op. De omslag van analoog naar digitaal heeft veel teweeg-gebracht. Dat vraagt om continu schakelen en daarover kunnen sparren is prettig.” Dat HLB Van Daal & Partners deel uitmaakt van een internationaal netwerk, draagt ook bij aan het succes van de samenwerking. René: “We beschikken over een verkoopkantoor in België en werken daar samen met HLB Antwerpen en de Nederland-België Desk. Dat werkt uitstekend.”

Uitdaging om voorop te blijven lopen
René stipt het al aan: als toonaangevend bedrijf moet JNV vooroplopen en dat is een continue uitdaging. “Wereldwijd is er echt sprake van een technische wedrun. Elke dag komt er nieuwe techniek bij, die ingebed moet worden in het leven van mensen. De impact daarvan kan enorm groot zijn. Ga maar na welke plaats de iPad inmiddels inneemt in ons leven. Het is de normaalste zaak van de wereld dat we op de bank zitten met een tablet en zo allerlei informatie opzoeken, verlichting bedienen, gordijnen sluiten, et cetera. Wij proberen trends op de voet te volgen en voor te sorteren op de techniek. ”Hoe doet JNV dat? Het zit in mijn dna”, lacht René. “Als kind was ik al geïnteresseerd in techniek; als peuter haalde ik al lampen uit elkaar. Ik ben áltijd op zoek naar nieuwe dingen, ik ben een echte informatie-junk. En vind ik dan iets interessants, dan weet ik dat snel en goed te vertalen naar onze oplossingen. Ik weet me daarnaast goed te verplaatsen in mensen. Om te weten wat hun wensen zijn, bevraag ik ze altijd als een interviewer. Het is belangrijk dat wij in de huid van de klant kruipen, om te komen tot een passende oplossing. We verkopen geen techniek, maar oplossingen en faciliteiten. We maken graag dingen die het voorstellingsvermogen te boven gaan. Zonder de functionaliteit uit het oog te verliezen.”

JNV, 's-Hertogenbosch
www.jnv.one

Dit artikel stond in HLB SHIFT, editie voorjaar 2017

Ondernemers, net als u

  • Steelcase

    Steelcase

    "Steelcase heeft HLB in Frankrijk gevraagd een due diligence uit te voeren op drie dealers in Parijs in 2011. HLB steunde de drie zeer verschillende…Lees verder

    Lees verder
  • WellColl Autoschade

    WellColl Autoschade

    “HLB weet de feiten en cijfers op een toegankelijke manier te brengen” Zo veelzijdig als WellColl Autoschade is, zo veelzijdig is ook hun…Lees verder

    Lees verder

Magazine HLB SHIFT

Twee keer per jaar brengen wij het magazine SHIFT uit. SHIFT staat vol met mooie klantverhalen, praktische ondernemerstips, leuke colums en nog veel meer. Lees verder en download de uitgaves. Lees verder

Lees verder